Zetor 25K

Bol to práve tento traktor, pri ktorom moje nadšenie pre 25 začalo, naše K je vlastne rodinné dedičstvo. Jeho rok výroby je 1954 z vč 15011. Kúpil ho môj dedo  z tunajšjeho družstva v roku 1975,  ktorý si ho veľmi neužil pre náhlu smrť. Potom ho využívala široká rodina z maminej strany, neskôr ho babka dala             do užívania otcovi, ktorý ho zobral svojim rodičom, lebo mali veľké hospodarstvo. Odvtedy som v ňom ako malý sedával, neskôr aj jazdil. Potom sme začali traktor využívať aj doma na drevo, seno a tak už som sa mu viac venoval.

Opravil som brzdy, vodnú pumpu, elektriku, štartér, kúpil novú batériu. Potom sa asi 2 roky využíval, ale motoricky bol na tom veľmi zle, tak som dal spraviť čerpadlo lebo štartoval a jazdil veľmi biedne, zároveň som pretesnil hlavu aj celý motor som vyčistil a pretesnil, vymenil oleje. Toto mu veľmi pomohlo, chytil nový dych, neskôr nasledovalo aj čitenie chladiča, lebo sa prehrieval. Odvtedy naše K jazdí ako má, nie sú s ním žiadne problémy. Síce vyzerá biedne a GO všetkeho by si zaslužil. Je to skvelý stroj čo nám poctivo slúži a určite ešte dlho v našej rodine bude.

 

Od decembra 2013 do aprila 2014 sme robili opravu rôznych dielov.

V prvom rade som komplet odstrojil traktor tak, že ostal holý trup. Potom som demontoval motor, na kluke nie sú vôle, aj tlaky má slušné, šiel fakt super tak som do toho nerýpal pokiaľ je to ok. No, ale čo bolo treba vymenil som spojkovú lamelu za novú, pridal som pružiny prítlačaku nakoľko ich tam bolo len 6 miesto 9, vymenil som spojkové ložisko a prečistil k nemu kanálik lebo bol zanesený. Ďalej som zhodil zotrvák a vymenil gufero, kluky staré boli tvrdé ako z bakelitu, potom som vymenil aj veniec zotrvačníka lebo pôvodný bol zodratý na pol zuba. Demontoval som spojkovú skriňu, vyumýval od starého oleja a usadenín, vymenil gufero spojkové hriadele a potom to celé zložil na tmel ďalej na motore bol prasknutý blok, zvolil som metódu vybrúsenia a zalepenia tvrdokovom, neskôr som rozhádzal všetko z motora, vaňu, sito oleja, filtre, vstrek, čerpadlo, hlavu, motor som celý vyumýval, vyčistil, vybrúsil po kov a potom postupne po oprave jednotlivých dielov poskladal a použil všetky nové tesnenia.

Toho rozpisovania by bolo veľa tak len v skratke:

Na prevodovke nebolo veľa roboty, akurát opláchnutie po starom oleji, ložiská a prevody či vôle boli v dobrom stave čiže som ju iba očistil, pretesnil hlavne poloose, ktoré tiekli na hriadel bŕzd, doplnil som ešte jeden pár okružkou, neskôr som dal oboje nové brzdové obloženia gufera a poskladal. Hydrauliku som tiež pretesnil a upravil na hydraulický vývod na rozvadzač, hriadeľ bola dosť voľná, tak som na ňu pridal pár okružkou.Prednú nápravu som robil komplet, nové púzdra robil známy, ložiská i nové guľové čapy riadenia. Ďalej repas štartéra, alternátora, kompresora a kopa iných dielov napr. na vzduch. brzdy palubovky a jej dielov, svetla, sedanky atď.Potom nasledovalo opraviť tisíc súčiastok, na každej bolo treba niečo opraviť, poriadne očistiť, doladiť, vymedzit atď. Neskôr nasledovala oprava plechariny, komplet vybrúsenia po kov, oprava masky, nádrže, plechu motora, blatníku, tie som opravoval v spolupráci so švagrom, to bola pre mňa tá najhoršia robota. Nemám rád túto robotu s plecharinou, nechcel som používať tmely a gity, ale trocha bolo treba, čiže preto nie sú všetky súčasti dokonalé.Potom nasledovalo veľa prerábok a mojich doplnkov ako podlaha, predný nosník, skrinka, schodíky, uchytenie el. káblov atď. Ďalej naledovala farba zakladná vrchná strieborno-hliníková 9110 modrá 4550 a lak. Potom nekonečné skladanie, dolaďovanie, hľadanie vhodných nových skrutiek, okružkou, atď. potom montáž novej el. inštálacie, naliatie nových olejov, premazanie mazníc, nakoniec po štarte i oprava vynechanej vodnej pumpy.

A vyšlo z toho toto - viď. foto.

Ja nemám Zetor 25 iba ako leštenku, ale hlavne ako pracanta v rodine, preto nie je dokonalý ako veterán, pre mňa je hlavná funkčnosť a aby nám ešte pár rokov slúžil.