Zetor 25

Návod na zapojenie externého hydraulického rozvádzača

Toto riešenie je podobné ako sa používalo u originálnych rozvádzačoch, ktoré sa montovali

u zetoru 25 na skriňu hydrauliky obr.2. a 3. má výhodu, že ovládanie ramien sa aj naďalej používa klasicky. Ovládať sa dajú oba rozvádzače bez ďalšieho prepínania na rozdiel od schémy obr.1. (nie je nutné dávať páku ramien do "medzi polohy", ktorá nie vždy dobre funguje a toto riešenie bolo nepraktické a malo straty tlaku) tu je využitý plný tlak čerpadla, ktoré ak je dobré dáva 15,6 l pri 1600 otáčkach motoru  s tlakom cca 100atm, no redukčný ventil ramien je nastavený na 75atm, ale externý rozvádzač musí mať vlastný redukčný ventil nastavený na max 75atm aby nedošlo k poškodeniu čerpadlaob.

                        obr. 1                                                    obr.2                                               obr.3     

         

 

Na vysvetlenie normálne tečie olej z čerpadla do kanáliku v skrini hydrauliky a potom do hriadele piestu ramien a z hriadele do rozvádzača piestu, ktorý je vlastne súčasťou dna piestu ramien.

Pri tomto zapojení olej z čerpadla najprv tečie do vonkajšieho externého rozvádzača a až potom do rozvádzača ramien hydrauliky obr. 4. (nižšie)

Toto docielime tak, že odkrútime zátku čerpadla na ľavej strane skrine hydrauliky obr.5. a odtiaľ napojíme prívod do externého rozvádzača zátka ma závit M14x1,5.

Ďalej odkrútime zátku hriadele piestu obr. 5. a tam napojíme spätný olej (vlastne stále olej tlakový pokiaľ nie je externý rozvádzač v činnosti netlačí olej do externého piestu)  z externého rozvádzača a tým napojíme rozvádzač a piest ramien ktorý funguje bez zmeny.

Ďalej je potrebné buď vyrobiť ucpávku do prietokového kanálika v skrini hydrauliky obr.5. (aby sa pôvodný smer toku oleja prerušil tam kde olej tečie z čerpadla do hriadele piestu), alebo demontovať čerpadlo a vsunúť prietokovú trubičku z čerpadla a napojiť ju von na hadicu, aby sa zabránilo toku oleja kanálikom v skrini.

Externý rozvádzač môže mat neobmedzený počet vývodov, ale musí mať aj pretlakový ventil nastavený na 75mpa aby bolo chránené čerpadlo!

Niektoré rozvádzače majú oddelený spätný odtok z piestu a odtok z redukčného ventilu, ten môžeme napojiť 3 hadicou do skrine hydrauliky zozadu jedným z 2 zátiek tak ako mal originál rozvádzač.

 

obr.4 

 

 

   obr.5

 

 

 

 

 

 

Ja som pri montáži externého rozvádzača postupoval takto: vypustil som olej zo skrine hydrauliky, demontoval horný kryt hydrauliky, odkrútil zátku čerpadla aj zátku hriadele piestu na ľavej strane hydrauliky, potom som odkrútil šrób,  ktorý zaisťuje hriadeľ proti pootočeniu zospodu skrine ako je na obr.5 potom som vytiahol hriadeľ  smerom doprava na stranu páky ovládania ramien, ďalej  ako ucpávku pôvodného okruhu som vyrobil tyčku hrubú 12mm dlhu cca70mm do nej som spravil 3 drážky a do nich dal okrúžky  8x2mm na koniec tyčky som urobil závit M6 pre prípadnú demontáž ucpávky aby sa tam dal zakrútiť šrób 6x100 a za ten ucpávku vytiahnut tyčku som navliekol odspodu cez dieru zaisťovacieho  šróba do kanálika v skrini možno bude nutné zahĺbiť hranu za závitom aby nedošlo k poškodeniu okružkou alebo okružky vkladat postupne cez dieru na hriadel. Potom som do hriadele urobil zátku tam kde olej tečie z čerpadla do hriadele je v nej diera 16mm do tej som urobil závit M18x1,5 a zaskrutkoval tam červika ktorý sa dolu oprel o hranu vodorovnej diery v hriadeli, ktorou tečie olej do piesta tak aby prietok nebol obmedzený, toto zaslepenie blokuje ucpávku aby sa neposunula smerom nadol a tým neprerušila tok oleja v hriadeli. Ja osobne som ešte pridal 2 okružky na hriadel  lebo mala voči piestu veľkú vôlu  a na krajoch tiež po 1 pre tesnosť s obalom hydrauliky.  Potom som hriadeľ zasunul naspäť. Je nutné trochu usmerniť podvyhnúť piest cez demontovaný vrchný kryt hydrauliky. Ďalej som vyrobil nový prietokový šrób miesto zátky do hriadele a to tak, že som kúpil klasické hydraulické prietokové hrdlo so závitom na oboch stranách 18x1,5 ale to samotné by nedržalo hriadeľ proti posuvu a netesnilo olej voči skrini, tak som kúpil veľkoplošnú podložku 16x55mm s hrúbkou 4mm do nej spravil závit  18x1,5  naskrutkoval na hrdlo, alebo sa môže i navariť o šesťhran na ktorom musí zostať miesto aj na kľúč. Na hrdlo som navliekol okružok 16x2, ktorý sadne do vybrania v hriadeli, alebo môže byť aj medená podložka aby tesnila tlakový olej voči hriadeľu, a nad ňu som aj do podložky zapustil  2 okrúžky prvý 38x2 aby tesnili voči skrini hydrauliky miesto originál fíbrovej podložky, a druhý okrúžok 22x2 tesní o rovnú plošku hriadelu. Ten sa v prípade použitia medenej podložky nedáva. Takto som to nakrútil do hriadele dotiahol a až potom som doťahoval zátku na druhej strane aby tesnila hriadeľ o skriňu hydrauliky, tam je možne tiež miesto fibru zapustiť okrúžok 38x2 , potom som na hrdlo v hriadeli  nakrútil kolienko a hadicu zo spätnej vetvy externého rozvádzača, ktorá je vlastne stále pod tlakom a tá bude napájať piest ramien (spätná vetva nie je pod tlakom iba keď externý rozvádzač tlačí olej do nejakého externého piestu).  Ďalej na napájanie externého rozvádzača som použil hadicu s prietokovým okom a šróbom M14x1,5 to som nakrútil miesto zátky čerpadla. Potom som na jeden vývod z pracovných okruhu externého rozvádzača nakrútil manometer a nastavil som tlak pretlakového ventila na 75atm.

Na pripojenie je dobré voliť hadice a prietokové skrutky s dierou minimálne 7mm  aby bol prietok dostatočný a nevznikali zbytočne odpory a straty.

Na mojom traktore som použil starý bulharsky rozvádzač z vysokozdvižného vozíka,  do ktorého som namontoval priamo rýchlospojky, má jeden jednočinný a dva dvojčinné vývody.

Takto som na hriadeľ piestu pridal okrúžky pre lepšiu tesnosť medzi hriadelou a dnom piesta čiže rozvádzačom kde najčastejšie vznikajú veľké straty zapríčinené opotrebovaním hriadela a dna piestu, ďalej som pridal okružky na kraje hriadele pre lepšiu tesnosť voči skrini hydrauliky.

 

 

Takto upravená hydraulika ma vývod na sklápanie vleku či napojenie dvojčinného piestu napríklad na lopatu či zdvíhacie rameno s tlakom 75atm, je určite výkonnejšia ako ta s medzipolohu a odbočku z čerpadla obr1  kde sú veľké straty netesnosťami na hriadeli či nepresnou polohou        na rozvádzači ramien kde tlak môže klesnúť aj na polovičný, ale takto upravená hydraulika pomôže aj sile ramien lebo sa odstráni netesnosť prietoku oleja zo skrine do hriadele a po pridaní okrúžku i na hriadel v mieste piestu hravo dvíha 800kg bremena viď. obr. vyššie.

 

 

Tento popis bol vyhotovený na základe mnohých požiadaviek o vysvetlenie ako to funguje. Dúfam, že vám tento popis nejako pomôže pri vylepšení a následnom lepšom využití vášho skvelého zetora 25.

Dúfam,  že ste môjmu opisu porozumeli, ale v prípade nejasností ma môžete kontaktovať na mojej stránke:    https://brontove-zetory-25.webnode.sk/

Takisto budem veľmi rád keď sa aj vy podelíte o vaše poznatky a nápady čo a ako na Zetore 25 napríklad aj na stránke:    https://www.nasetraktory.eu/forum/viewforum.php?f=30

 

S pozdravom nadšenec pre zetor 25  Bronťo.